Η υπερθέρμανση του πλανήτη, επακόλουθο της κλιματικής κρίσης, εισάγει νέα δεδομένα. Η συχνότητα και η ένταση της ακραίας ζέστης, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα συνεχίσουν να αυξάνονται και μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα ο μισός πληθυσμός της Ευρώπης, κυρίως στο νότο, θα αντιμετωπίζει υψηλό ή πολύ υψηλό κίνδυνο θερμικού στρες το καλοκαίρι.
Όσο λοιπόν ο υδράργυρος ανεβαίνει αλλάζουν και οι τάσεις του τουριστικού προϊόντος. Έτσι, οι τουρίστες αντιστρατεύονται τις παραδοσιακές καλοκαιρινές νόρμες και κάνουν διακοπές σε πιο δροσερές χώρες όπως οι Σκανδιναβικές αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα παραδοσιακούς προορισμούς στον ευρωπαϊκό νότο όπως η Ελλάδα η Ισπανία και η Ιταλία που όμως εξακολουθούν να αποτελούν top προορισμούς.
Όαση δροσιάς ο εθνικός κήπος στη ζέστη της Αθήνας
Μια νέα τάση γεννιέται
Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω κερδίζει συνεχώς έδαφος το «coolcation» (από το cool, δροσιά στα αγγλικά, και το vacation, διακοπές) όπου θέλει οι τουρίστες να αναζητούν πιο δροσερά κλίματα αποφεύγοντας θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν τους 30 ή και τους 40 βαθμούς Κελσίου.
Είναι χαρακτηριστικό πως το Ούμεο (κεντρική φωτογραφία: visitsweden.com), μια πόλη στο νομό Βεστέρμποτεν, στη Σουηδία, που η θερμοκρασία τον Ιούλιου φτάνει τους 17 βαθμούς Κελσίου έχει αρχίσει να αποδεικνύεται ένας πολύ δημοφιλής τουριστικός προορισμός.
Οι κλιματολογικές συνθήκες και το μάρκετινγκ δείχνουν να ευνοούν τη Σουηδία
Στις ακτές του Βοθνιακού κόλπου στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη πόλη των 116.000 κατοίκων κερδίζει αναπάντεχα πόντους και σε αυτό συμβάλλει αναμφισβήτητα οι κλιματολογικές συνθήκες.
Η υπεύθυνη του μεγαλύτερου κάμπινγκ (Luleå) της περιοχής, Charlotte Nillson, παρατήρησε ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι από τη Φινλανδία έρχονται για διακοπές. Οι επισκέπτες από την Ολλανδία είναι επίσης μεταξύ εκείνων που έχουν επιλέξει τη Σουηδία έναντι της Ισπανίας, για παράδειγμα, και η Nilsson πιστεύει ότι πίσω από αυτό κρύβονται επιτυχημένες εκστρατείες μάρκετινγκ.
Οι αριθμοί έρχονται να επιβεβαιώσουν τη νέα τάση. Οι παραθεριστές που αναζητούν ανάπαυλα από την αφόρητη ζέστη είναι πιθανό να ενισχύσουν την ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία της Σκανδιναβίας, η οποία εκτιμάται ότι θα προσθέσει 124 δισεκατομμύρια δολάρια στην περιφερειακή οικονομία το 2023. Πρόκειται για μια αύξηση 6% από το προηγούμενο έτος σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Η θερμοκρασία στο Ούμεο τον Ιούλιου φτάνει τους 17 βαθμούς Κελσίου/visitsweden.com
Οι αναζητήσεις πτήσεων από βρετανικά αεροδρόμια προς Κοπεγχάγη, Μπέργκεν, Νορβηγία και Στοκχόλμη για το φετινό καλοκαίρι έχουν επίσης αυξηθεί κατά διψήφια ποσοστά, σύμφωνα με τη μηχανή αναζήτησης ταξιδιωτικών υπηρεσιών KAYAK.
Γερμανία: Δύο στους πέντε σκοπεύουν να αλλάξουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες
Μια έρευνα της VisitDenmark σε περισσότερους από 9.000 ανθρώπους σε επτά ευρωπαϊκές χώρες διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί είχαν βιώσει ακραία καιρικά φαινόμενα στις διακοπές τους πέρυσι, συμπεριλαμβανομένων των κυμάτων καύσωνα. Τα δύο τρίτα δήλωσαν ότι θα αλλάξουν τη συμπεριφορά τους ως αποτέλεσμα. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα κλείσουν ταξίδια σε άλλες εποχές του έτους ή πιο κοντά στην αναχώρηση, καθώς και ότι θα επιλέξουν άλλους προορισμούς ή ακόμη και ότι θα περιορίσουν τα ταξίδια στο εξωτερικό.
Στη Γερμανία έρευνα που διενήργησε ο τουριστικός οργανισμός Visit Sweden διαπίστωσε ότι δύο στους πέντε σκοπεύουν να αλλάξουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες εξαιτίας της ακραίας ζέστης στη νότια Ευρώπη επιλέγοντας είτε άλλη εποχή για διακοπές είτε προορισμούς με πιο ψυχρά κλίματα.
Αλλάζουν οι τουριστικές συνήθειες
Η κλιματική αλλαγή δεν αποτελεί το μοναδικό λόγο πίσω από την τουριστική άνοδο της Σκανδιναβίας. Η υποτίμηση του νομίσματος στη Νορβηγία και τη Σουηδία έχει κάνει τις χώρες αυτές πιο ελκυστικές για τους ξένους. Η περιοχή επωφελείται επίσης με πολλούς τρόπους από την άνοδο των μεταπανδημικών ταξιδιών σε όλο τον κόσμο.