Τι έκανε το Υπουργείο Πολιτισμού και εξόργισε την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου;
Το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε να διορίσει μια επιτροπή για να επιλέξει την ελληνική συμμετοχή στα 97α Όσκαρ. Και πού είναι το κακό θα αναρωτηθείς; Αφού επέλεξε αυτή την επιτροπή για να διαλέξει την ελληνική ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην κατηγορία Οσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, την ακύρωσε και αποφάσισε να διορίσει μια άλλη επιτροπή. ΤΙ ΦΑΣΗ;
Γιατί ζητούν απαντήσεις τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου;
Γιατί κάθε χρόνο, οι επαγγελματίες της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, το δικό μας (μικρό αλλά σημαντικό) industry, επιλέγει με ψηφοφορία των μελών της την ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ. Οκ; Αυτή η πρόταση τα τελευταία χρόνια συνάδει με την επιλογή από το Υπουργείο Πολιτισμού. Οι ταινίες Πίσω από τις Θημωνιές, Digger και τα Μαγνητικά Πεδία είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Υπάρχει κάποια σχετική επίσημη ανακοίνωση της ΕΑΚ;
Ναι. Την υπογράφει το ΔΣ της ΕΑΚ (ο Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος, η Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος, ο Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας, η Βίκυ Μίχα, ταμίας, ο Γιούρι Αβέρωφ, μέλος και ο Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος). Και τι λέει; Ότι στις αρχές Αυγούστου το Υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε στη σύσταση της επταμελούς επιτροπής που θα επιλέξει τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.
Το αρμόδιο Τμήμα Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων απηύθυνε πρόσκληση συμμετοχής στην επιτροπή στα μέλη της ΕΑΚ (στον σκηνοθέτη και σεναριογράφο Βασίλη Κεκάτο, στην κριτικό κινηματογράφου Λήδα Γαλανού, στην ηθοποιό Κόρα Καρβούνη και στη σεναριογράφο Κάλλια Παπαδάκη), την οποία και οι 4 αποδέχθηκαν.
Ήταν μηπως ανεπίσημη η πρόταση του Υπουργείου Πολιτισμού;
Στις 11 Αυγούστου, το Υπουργείο Πολιτισμού απέστειλε email με το οποίο επιβεβαίωσε τη συμμετοχή τους στην επιτροπή, ορίζοντας μάλιστα ως πρόεδρο τον Βασίλη Κεκάτο. Στο ίδιο email τούς κοινοποιήθηκαν οι σύνδεσμοι των ταινιών (links) προκειμένου να δουν και να αξιολογήσουν τα υποψήφια έργα εν όψει διαδικτυακής σύσκεψης όπου θα διαβουλεύονταν για την τελική απόφαση.
Είπα-ξείπα το Υπουργείο Πολιτισμού
Στις 13 Αυγούστου αρκετά από τα παραπάνω μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έλαβαν email από την προϊσταμένη του Τμήματος Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων που τους ενημέρωνε ότι «εκ παραδρομής σάς ανακοινώθηκε η συμμετοχή σας στην Επιτροπή που θα γνωμοδοτήσει όσον αφορά στην ελληνική υποψηφιότητα για την 97η διοργάνωση των βραβείων OSCAR, συμμετοχή η οποία, δυστυχώς, δεν οριστικοποιήθηκε».
Και λίγες ώρες μετά ανακοινώθηκε στη Διαύγεια νέα επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού. The plot thickens.
Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες; Υπήρξε πίεση προς το Υπουργείο Πολιτισμού για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες; Αυτά ρωτάνε τα μέλη της ΕΑΚ το Υπουργείο Πολιτισμού. Δεν έχουν λάβει κάποια απάντηση. Είναι ακόμα στο «διαβάστηκε». Να σημειωθεί ότι από την ίδρυσή της, η ΕΑΚ κάθε χρόνο κάνει τη δική της πρόταση για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας στο ΥΠΠΟ.
Υπάρχουν κι άλλες αντιδράσεις; Ναι, το ρώτας;
Οι Ενώσεις και τα Σωματεία του ελληνικού κινηματογραφικού / οπτικοακουστικού χώρου, ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ και PACT διαμαρτύρονται δηλώνοντας, «Το Υπουργείο Πολιτισμού υποσκάπτει τις διαδικασίες που το ίδιο επέλεξε και δημιουργεί υπόνοιες για μεθοδεύσεις που δεν το τιμούν».
Η νέα επιτροπή και η παραίτηση της Ασημίνας Προέδρου
Στη Διαύγεια, δημοσιεύτηκε η σύσταση μιας εντελώς διαφορετικής επιτροπής που αποτελείται από τους Έβαν Σπηλιωτόπουλο (σεναριογράφο), Δημήτρη Δανίκα (κριτικό κινηματογράφου), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφο), Ασημίνα Προέδρου (σκηνοθέτη), Παναγιώτη Ράππα (σκηνοθέτη-animator), Σπύρο Ταραβήρα (σκηνοθέτη) και Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (ηθοποιό).
Η σκηνοθέτιδα Ασημίνα Προέδρου (Πίσω από τις Θημωνιές) παραιτήθηκε και έγραψε σε post το Facebook τα εξής: «Παρά τους όποιους ενδοιασμούς μου για τη φύση μιας τέτοιας Επιτροπής, αποδέχθηκα καταρχήν την πρόταση για τη συμμετοχή μου σε αυτήν. Ωστόσο, μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για με τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου –διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω– δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της».
Ο Βασίλης Κεκάτος θα ήθελε να μάθει γιατί το Υπουργείο Πολιτισμού τού έκανε ghosting
Ο σκηνοθέτης ξέρει ότι «πασιφανώς, η επιλογή μας και η πολυήμερη επικοινωνία μας είναι αδύνατον να έχει συμβεί εκ παραδρομής και για αυτόν τον λόγο εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής μας και της αντικατατάστασής μας με συνοπτικές διαδικασίες». Και καταλήγει: «Λίγη δημοκρατία παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Μέχρι τότε αναμένουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη σκανδαλώδη συμπεριφορά με την οποία αντιμετωπιστήκαμε!».
Υπάρχει κερασάκι στην τούρτα;
Έχει και ονοματεπώνυμο. Ο κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Δανίκας έχει διαγραφεί από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου το 2022 μετά από αίτηση 4 μελών της Ακαδημίας (της ενδυματολόγου Μάρλι Αλιφέρη και τών σκηνοθετριών Ρηνιώ Δραγασάκη, Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη και Σοφίας Εξάρχου, που είναι και η σκηνοθέτρια του Animal που κέρδισε το φετινό Ίρις Καλύτερης Ταινίας), λόγω των δηλώσεών του για τον Στάθη Παναγιωτόπουλο.
Είναι πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα, θα έλεγαν άπαντες. To be continued.