Η Tesla βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών της στις ΗΠΑ, καθώς οι νέοι δασμοί 25% που επιβάλλει η κυβέρνηση Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων και βασικών εξαρτημάτων δεν την επηρεάζουν σχεδόν καθόλου. Η εταιρεία διαθέτει μεγάλα εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας, όπου παράγει όλα τα αυτοκίνητα που διαθέτει στην αμερικανική αγορά.
Αντίθετα, μεγάλοι ανταγωνιστές όπως η νοτιοκορεάτικη Hyundai, ο γερμανικός όμιλος Volkswagen, αλλά και η αμερικανική General Motors, αναμένεται να αντιμετωπίσουν σημαντικά υψηλότερο κόστος. Σύμφωνα με τον Sam Fiorani της AutoForecast Solutions, οι καταναλωτές θα είναι οι χαμένοι, καθώς θα έχουν λιγότερες επιλογές και θα πληρώνουν υψηλότερες τιμές.
Η Ford ενδέχεται να έχει μικρότερες επιπτώσεις, καθώς περίπου το 80% των αυτοκινήτων που πουλάει στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στην εγχώρια αγορά. Η Tesla, από την πλευρά της, αυτοχαρακτηρίζεται ως η «λιγότερο εκτεθειμένη» στους νέους δασμούς, τονίζοντας μέσω ανάρτησης στο X ότι τα μοντέλα της είναι «τα πιο αμερικανικά αυτοκίνητα».
Οι νέοι δασμοί 25%, που θα ισχύσουν από την επόμενη εβδομάδα, αφορούν όλα τα εισαγόμενα επιβατικά οχήματα και ελαφρά φορτηγά, καθώς και βασικά εξαρτήματα όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρικά εξαρτήματα, επιπλέον των ήδη υπαρχόντων δασμών. Οι εισφορές θα επιβάλλονται σε χώρες εκτός των ΗΠΑ και σε ένα ποσοστό οχημάτων και εξαρτημάτων που εισάγονται στο πλαίσιο της συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών με τον Καναδά και το Μεξικό.
Η κίνηση αυτή αποτελεί άμεσο πλήγμα στη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της ηπείρου (USMCA), την οποία ο Τραμπ είχε επαναδιαπραγματευτεί κατά την πρώτη του θητεία. Ο Καναδός πρωθυπουργός χαρακτήρισε τους δασμούς ως «άμεση επίθεση».
Οι ξένες μάρκες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές θα δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση. Η Hyundai κινδυνεύει να είναι από τις πιο πληγείσες, παρά την παρουσία εργοστασίων στην Αλαμπάμα και την Τζόρτζια. Η εταιρεία εισήγαγε πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι, αριθμός που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεών της. Αναλυτές εκτιμούν ότι η Hyundai και η KIA ενδέχεται να πληρώσουν έως και 7 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε δασμούς.
Παρότι η Toyota διαθέτει σημαντική παραγωγική παρουσία στις ΗΠΑ, εισάγει περίπου τα μισά αυτοκίνητα που πουλάει. Η Nissan αναμένεται να πληγεί ακόμη περισσότερο, ενώ και η Subaru εξετάζει τρόπους ελαχιστοποίησης των επιπτώσεων.
Παραδόξως, οι δασμοί θα επηρεάσουν και τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η GM εισάγει δημοφιλή μοντέλα όπως τα pick-up Chevrolet Silverado και τα SUV Chevrolet Trax και Equinox από το Μεξικό και τη Νότια Κορέα. Η Stellantis κατασκευάζει τα SUV Jeep Compass και Wagoneer S στο Μεξικό, ενώ η Ford εισάγει το μικρό pick-up Maverick και το ηλεκτρικό SUV Mustang Mach-E επίσης από το Μεξικό.
Παρά την αρχική εικόνα, ο Έλον Μασκ παραδέχθηκε ότι η Tesla δεν θα μείνει εντελώς αλώβητη, καθώς χρησιμοποιεί εισαγόμενα ανταλλακτικά, κυρίως από το Μεξικό. Ωστόσο, ο οικονομικός αντίκτυπος στην Tesla παραμένει ασαφής.
Ο Τραμπ επέμεινε ότι δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων παρά τον ρόλο του Μασκ στη διοίκηση, δηλώνοντας ότι ο CEO της Tesla δεν του έχει ζητήσει ποτέ κάποια χάρη. Οι νέοι δασμοί αναμένεται να αναδιαμορφώσουν το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ, με την Tesla να φαίνεται να είναι ο μεγάλος ωφελημένος, ενώ οι ανταγωνιστές και οι καταναλωτές αναμένεται να υποστούν τις συνέπειες.